Simparica (5 - 10 kg) VNR 045573

Til behandling af flåtangreb (Dermacentor reticulatus, Ixodes hexagonus, Ixodes ricinus og Rhipicephalus sanguineus). Veterinærlægemidlet virker øjeblikkelig, og virker dræbende på flåter i mindst 5 uger.

Til behandling af loppeangreb (Ctenocephalides felis og Ctenocephalides canis). Veterinærlægemidlet er virksomt med øjeblikkelig virkning. Midlet virker dræbende på lopper og forebygger nye angreb i mindst 5 uger. Veterinærlægemidlet kan indgå i en behandlingsstrategi til kontrol af loppeallergidermatitis (Flea Allergy Dermatitis - FAD).

Til behandling af skab (Sarcoptes scabiei).

Til behandling af øremide infestationer (Otodectes cynotis).

Til behandling af demodicose (hårsækkemideangreb) (Demodex canis).

Til reduktion af risikoen for infektion med Babesia canis canis via transmission af Dermacentor reticulatus i 28 dage efter behandling. Effekten er indirekte på grund af veterinærlægemidlets aktivitet mod vektoren.

Lopper og flåter skal sætte sig på værten og begynde at æde for at blive eksponeret for det aktive stof.

Til oral brug.

Tabletter kan administreres med eller uden føde.

Veterinærlægemidlet skal administreres i doser af 2-4 mg/kg legemsvægt i henhold til følgende tabel:

Kropsvægt

Tablettens styrke (mg sarolaner)

Administration af antal tabletter

1,3–2,5

> 2,5–5

> 5–10

> 10–20

> 20–40

> 40–60

Passende kombination af tabletter

Brug en passende kombination af de tilgængelige styrker for at opnå den anbefalede dosis på 2-4 mg/kg.

For at sikre korrekt dosering bør legemsvægten beregnes så nøjagtigt som muligt.

Tabletterne i dette veterinærlægemiddel kan tygges og er velsmagende. Hunde fortærer dem beredvilligt, når de tilbydes af ejeren. Hvis hunden ikke tager tabletten frivilligt, kan den også gives sammen med foderet eller direkte i munden. Tabletterne bør ikke deles.

Behandling

For at opnå optimal kontrol over flåt- og loppeangrebet skal veterinærlægemidlet administreres månedligt, og behandlingen bør fortsætte gennem hele loppe- og/eller flåtsæsonen ud fra lokale epidemiologiske forhold.

Til behandling af øremide infestationer (Otodectes cynotis) bør der administreres en enkelt dosis. En yderligere dyrlægeundersøgelse anbefales 30 dage efter behandlingen, da nogle dyr kan behøve en anden behandling.

Ved behandling af skab (forårsaget af Sarcoptes scabiei var. canis) bør der administreres en enkelt dosis månedligt i 2 måneder i træk

Ved behandling af infektioner med demodicose (forårsaget af Demodex canis) er en enkelt dosis en gang månedligt 3 måneder i træk effektiv og fører til udpræget forbedring af de kliniske tegn. Behandlingen bør forsættes, indtil hudskrabning er negativ i mindst 2 på hinanden følgende prøver med 1 måneds mellenrum. Da infektion med demodicose er en multi-faktoriel sygdom anbefales det også at behandle eventuelle underliggende sygdomme på passende måde.

gastrointestinale symptomer (f.eks. opkastning, diarré)1 systemiske sygdomme (f.eks. letargi, anoreksi)1 neurologiske symptomer (f.eks. tremor, ataksi, kramper)2

1Lette, forbigående.

2I de fleste tilfælde er disse symptomer forbigående.

Indberetning af bivirkninger er vigtigt, da det muliggør løbende sikkerhedsovervågning af et veterinærlægemiddel. Indberetningerne sendes, helst via en dyrlæge, til enten indehaveren af markedsføringstilladelsen eller dennes lokale repræsentant eller til den nationale kompetente myndighed via det nationale indberetningssystem. Se indlægssedlen for de relevante kontaktoplysninger.