Stronghold (2,6 - 5,0 kg) VNR 381231

Spot-on, opløsning
SN

Katte og hunde:

Behandling og forebyggelse af loppeinfestationer forårsaget af Ctenocephalides spp. i en måned efter en enkelt behandling. Dette er et resultat af produktets dræbende virkning på voksne lopper, larver og æg. Dette produkt dræber æg 3 uger efter behandling. På grund af reduktion af loppebestanden vil månedlig behandling af drægtige og diegivende dyr støtte forbyggelse mod loppeangreb hos hvalpekuld til de er 7 uger. Produktet kan indgå i behandling

af loppeallergi, og på grund af dets ovicidale og larvicidale virkning kan det støtte kontrollen med eksisterende loppeangreb dyrets omgivelser.

Forebyggelse af hjerteormsbetingede sygdomme forårsaget af Dirofilaria immitis i op til en måned efter behandling. Dyr, der er inficeret med voksne hjerteorm, kan uden risiko behandles med veterinærlægemidlet. Imidlertid anbefales det, i overensstemmelse med god veterinær praksis, at alle dyr på 6 måneder og derover, og som lever i lande, hvor vektoren findes, bliver testet for infektion med voksne hjerteorm før behandling med veterinærlægemidlet indledes. Det anbefales, at hunde undersøges regelmæssigt for infektion med voksne hjerteorm som en del af forebyggelsen mod hjerteorm, selv om veterinærlægemidlet er blevet givet månedligt. Veterinærlægemidlet har ingen effekt over for voksne D. immitis.

Behandling mod øremider (Otodectes cynotis).

Kat:

• Behandling af infestationer med bidende lus (Felicola subrostratus)

• Behandling mod voksne spolorm (Toxocara cati)

• Behandling mod voksne intestinale hageorm (Ancylostoma tubaeforme).

• Behandling af infestationer med bidende lus (Trichodectes canis) • Behandling af skab (forårsaget af Sarcoptes scabiei).

• Behandling mod voksne stadier af intestinale spolorm (Toxocara canis).

Veterinærlægemidlet skal gives som en engangsdosis med mindst 6 mg selamectin/kg legemsvægt. Hvis der samtidig forekommer forskellige infestationer eller infektioner hos det samme dyr, skal der kun behandles med 6 mg selamectin/kg legemsvægt én gang. Længden af behandlingsperioden for de enkelte parasitter er angivet i skemaet nedenfor.

Behandling skal foretages som anført nedenfor:

Katte (kg)

3,0

Pipetter kombineres

Passende kombination af pipetterne

Behandling og forebyggelse af loppeinfestationer (katte og hunde)

Ved behandling med veterinærlægemidlet dræbes de voksne lopper på dyret, produktionen af levedygtige æg ophører og larver (kun fundet i omgivelserne) dræbes. Dermed stoppes loppernes reproduktion og deres livscyklus brydes, hvilket kan understøtte kontrollen med eksisterende loppeangreb i dyrets omgivelser.

For at forebygge mod lopper gives behandlingen med produktet en gang om måneden i hele loppesæsonen. Første behandling gives en måned før lopperne bliver aktive. Månedlige behandlinger af drægtige og diegivende dyr vil reducere antallet af lopper og dermed hjælpe med til forebyggelse af loppeangeb hos hvalpekuldet.

Hvis produktet anvendes som led i en behandling af loppeallergi, skal det gives en gang om måneden.

Forebyggelse mod hjerteorm (katte og hunde)

Dette veterinærlægemiddel kan anvendes hele året, eller behandlingsopstart ikke senere end 1 måned efter, at dyret har været udsat for myg første gang, og herefter en gang om måneden i hele myggesæsonen. Den sidste behandling gives inden en måned efter myggesæsonen er slut. I tilfælde af at en behandling ikke er foretaget til tiden, behandles med produktet straks og de månedlige behandlinger genoptages for derved at minimere risikoen for udvikling af voksne hjerteorm. Hvis behandling med veterinærlægemidlet erstatter en behandling med et andet præparat, skal første dosis af veterinærlægemidlet appliceres senest en måned efter den sidste behandling med det andet præparat.

Behandling mod spolorm (katte og hunde) Der gives én behandling med veterinærlægemidlet.

Behandling mod bidende lus (katte og hunde) Der gives én behandling med veterinærlægemidlet.

Behandling mod øremider (katte)

Der gives én behandling med veterinærlægemidlet.

Behandling mod øremider (hunde)

Der gives en enkelt behandling med én dosis. Løst snavs og hudskorper i den ydre øregang bør fjernes forsigtigt ved behandling. En yderligere dyrlægeundersøgelse anbefales 30 dage efter behandlingen, da nogle dyr kan behøve en behandling til.

Behandling mod hageorm (katte)

Der gives én behandling med veterinærlægemidlet.

Behandling mod sarcoptesskab (hund)

For helt at eliminere sarcoptesmiderne, bør der gives 2 behandlinger med veterinærlægemidlet med en måneds mellemrum.

Indgivelsesvej og anvendelse:

Spot-on opløsning.

Påføres huden i nakken foran skulderbladene.

Behandling:

Tag veterinærlægemidlet ud af den beskyttende pakning.

image

Hold pipetten lodret og pres hætten nedad for at punktere applikatorens segl. Fjern herefter hætten.

image

For at få et frit hudområde skilles hårene i nakken foran skulderbladene.

image

Sæt spidsen af pipetten på det frigjorte hudområde. Uden at massere tømmes pipetten helt på stedet ved at presse tuben sammen. Undgå at få veterinærlægemidlet på fingrene.

Kat:

Sjælden

(1 til 10 dyr ud af 10 000 behandlede dyr):

hårtab på applikationsstedet1,2, sammenklumpning af hårene på applikationsstedet3

irritation på applikationsstedet1, 4, neurologiske symptomer (inklusive anfald)5

Sjælden

(1 til 10 dyr ud af 10 000 behandlede dyr):

sammenklumpning af hårene på applikationsstedet3

neurologiske symptomer (inklusive anfald)5

1Vil normalt ophøre af sig selv, men symptomatisk behandling kan under visse omstændigheder være nødvendig.

2Mildt og forbigående.

3En midlertidig sammenklumpning af hårene på applikationsstedet og/eller udfældning af hvidt pulver. Dette vil typisk forsvinde igen i løbet af 24 timer efter behandlingen, uden at det påvirker sikkerheden eller effekten af veterinærlægemidlet.

4Forbigående og lokal.

5Reversible som for andre makrocykliske laktoner.

Indberetning af bivirkninger er vigtigt, da det muliggør løbende sikkerhedsovervågning af et veterinærlægemiddel. Indberetningerne sendes, helst via en dyrlæge, til enten indehaveren af markedsføringstilladelsen eller dennes lokale repræsentant eller til den nationale kompetente myndighed via det nationale indberetningssystem. Se afsnit ”Kontaktoplysninger” i indlægssedlen.

Kat

Lignende pakninger

Viser 1 af 1 resultat

Stronghold (2,6 - 5,0 kg)