Simparica Trio (20 - 40 kg) VNR 119352

Til hunde, der har været eller risikerer at blive udsat for blandede eksterne og interne parasitære angreb. Veterinærlægemidlet er udelukkende angivet til brug mod flåter, lopper eller mider og gastroentestinale nematoder når samtidig brug er indiceret. Veterinærlægemidlet er samtidigt også virksomt til forebyggelse mod hjerteorm, angiostrongylose og thelaziose.

Ektoparasiter

Til behandling af flåtangreb. Veterinærlægemidlet har en øjeblikkelig og vedvarende dræbende virkning i 5 uger mod flåtarterne Ixodes hexagonus, Ixodes ricinus og Rhipicephalus sanguineus og i 4 uger mod Dermacentor reticulatus.

Til behandling af loppeangreb (Ctenocephalides felis og Ctenocephalides canis).

Veterinærlægemidlet har en øjeblikkelig og vedvarende dræbende virkning mod nye angreb af lopper i 5 uger.

Veterinærlægemidlet kan indgå i en behandlingsstrategi til kontrol af loppeallergi-dermatitis (Flea Allergy Dermatitis - FAD).

Til behandling af skab (forårsaget af Sarcoptes scabiei var. canis)

Til behandling af demodicose (hårsækkemideangreb) (Demodex canis).

Gastrointestinale nematoder

Til behandling af gastroentestinale angreb af spolorm og hageorm:

Toxocara canis uudviklede voksne (L5) og voksne

Ancylostoma caninum L4 larver, uudviklede voksne (L5) og voksne

Toxascaris leonina voksne

Uncinaria stenocephala voksne.

Andre nematoder

− Til forebyggelse mod hjerteorm (Dirofilaria immitis)

− Til forebyggelse mod angiostrongylose ved at reducere infektionsniveauet med uudviklede voksenstadier (L5) af Angiostrongylus vasorum.

− Til forebyggelse mod infektion forårsaget af thelaziose (voksne Thelazia callipaeda øjeormen).

Til oral brug.

Dosering:

Veterinærlægemidlet skal administreres i doser af 1,2–2,4 mg/kg legemsvægt sarolaner, 0,024– 0,048 mg/kg moxidectin og 5–10 mg/kg pyrantel i henhold til følgende tabel:

Kropsvægt (kg)

3 mg/0,06 m g/12,5 mg

6 mg/0,12 m g/25 mg

12 mg/0,24 mg/50 mg

24 mg/0,48 mg/100 mg

48 mg/0,96 mg/200 mg

72 mg/1,44 mg/300 mg

1,25–2,5 kg

>2,5–5 kg

>5–10 kg

>10–20 kg

>20–40 kg

>40–60 kg

>60 kg

Passende kombination af tabletter

For at sikre korrekt dosering bør legemsvægten beregnes så nøjagtigt som muligt.

Anvendelsesmåde:

Tabletter kan administreres med eller uden føde.

Simparica Trio-tabletter kan tygges og er velsmagende. De fleste hunde fortærer dem beredvilligt, når de tilbydes af ejeren. Hvis hunden ikke tager tabletten frivilligt, kan den også gives sammen med foderet eller direkte i munden. Tabletterne bør ikke deles.

Behandlingsplan:

Behandlingsplanen skal udarbejdes på basis af den veterinære diagnose, det lokale epidemiologiske billede og/eller det epidemiologiske billede for andre områder, hunden har været i eller vil komme i. Hvis det ud fra den veterinære vurdering er påkrævet at administrere produktet igen (en eller flere gange), skal efterfølgende administration foretages med mindst 1 måneds intervaller.

Præparatet må kun anvendes til hunde, hvor det samtidigt er indiceret at behandle mod flåter, lopper, mider og gastroentestinale nematoder. Ved fravær af risikoen for flere samtidige angreb skal der anvendes et mere smalspektret parasitdræbende middel.

Behandling af loppe- og flåtangreb og gastrointestinale nematoder:

Dette veterinærlægemiddel kan anvendes som en del af den sæsonbetonede behandling af lopper og flåter (til erstatning for behandling med et ensidigt loppe- og flåtmiddel) til hunde, der samtidigt er diagnosticeret med infektion med gastrointestinale nematoder. En enkelt behandling er tilstrækkelig til behandling af gastrointestinale nematoder. Efter behandling af en nematodeinfektion skal yderligere behandling mod lopper og flåter fortsættes med et specifikt produkt.

Forebyggelse mod hjerteorm og angiostrongylose:

En enkelt behandling hindrer også lungeorm i 1 måned (ved at reducere antallet af uudviklede voksne (L5) A. vasorum) og hjerteorm (D. immitis). Hvis produktet erstatter et andet præparat til forebyggelse af lungeorm eller hjerteorm, skal første dosis af produktet gives senest 1 måned efter den sidste dosis af det tidligere veterinærlægemiddel. I områder med naturlig forekomst af lunge- og/eller hjerteorm skal hunde behandles forebyggende med månedlige intervaller. Det anbefales at fortsætte behandling til forebyggelse af hjerteorm mindst 1 måned efter sidste eksponering for myggene.

Forebyggelse mod øjeormen thelaziose (voksne stadier Thelazia callipaeda):

Månedlig administration af produktet forhindrer etablering af infektion mod voksen Thelazia callipaeda øjenorm.

Ved behandling af infektioner med demodicose (forårsaget af Demodex canis):

En enkelt dosis en gang månedligt 2 måneder i træk effektiv og fører til udpræget forbedring af de kliniske tegn.

Behandlingen bør forsættes, indtil hudskrabning er negativ i mindst 2 på hinanden følgende prøver med 1 måneds mellenrum. Da infektion med demodicose er en multi-faktoriel sygdom anbefales det også at behandle eventuelle underliggende sygdomme på passende måde.

Ved behandling af skab (forårsaget af Sarcoptes scabiei var. canis):

En enkelt dosis bør administreres månedligt i 2 måneder i træk. Yderligere månedlige administrationer af produktet kan være påkrævet baseret på klinisk vurdering og hudskrabninger.

Gastrointestinale tegn (som opkastning og diarré)1

Systemiske lidelser (som letargi og anoreksi)1

Neurologiske reaktioner (som tremor, ataxi og kramper)2

1 I de fleste tilfælde er disse symptomer lette og forbigående.

2 I de fleste tilfælde er disse symptomer forbigående.

Indberetning af bivirkninger er vigtigt, da det muliggør løbende sikkerhedsovervågning af et veterinærlægemiddel. Indberetningerne sendes, helst via en dyrlæge, til enten indehaveren af markedsføringstilladelsen eller dennes lokale repræsentant eller til den nationale kompetente myndighed via det nationale indberetningssystem. Se også afsnit ”Kontaktoplysninger” i indlægssedlen for de relevante kontaktoplysninger.

Produktidentifikation - 119352
VNR 119352